Sivut

Uusi uljas tutkinto 2012

Opiskelijat ovat olleet aktiivisessa roolissa vaikuttamassa luokanopettajakoulutuksen tutkinnonuudistamistyöhön. Hommia on tehty jo muutaman vuoden ajan villistä visioinnista aina loppumetreille, missä lopuksi valinnat täytyy tehdä, hakea kompromissit ja tarkistaa realiteetit.


Opiskelijan kannalta uudistukset vaikuttavat raikkailta ja positiivisilta. On ollut ilo huomata miten opiskelijoiden ääni on kantanut selvityksistä ja tapaamisista kokouksiin ja opiskelijoiden näkemykset on otettu vakavasti. Ainejärjestöllä on tässä merkittävä rooli.

Ainejärjestönä Peduca on ottanut kantaa opiskelijoita kuultuaan muun muassa seuraaviin asioihin:
- Eheyttämistä ja ilmiölähtöisyyttä myös kasvatustiede pääaineena -puolelle
- Harjoittelu 1. opintovuoteen
- Monialaista harjoittelua kevennettävä
- Opettajan vastuut ja velvollisuudet, sekä moniammatillinen yhteistyö osaksi opintoja

Mitä sitten on luvassa?

HARJOITTELUT
· Orientoiva harjoittelu on lisätty 1. opintovuoden 4. periodiin (3 op, kesto 3 vk). Orientoivassa harjoittelussa keskiössä on oppilaantuntemus, vuorovaikutus, äidinkieli ja draama sekä eheyttäminen. Harjoiteltavaa luokkaa seurataan pitkäjänteisesti koko 1. opintovuoden ajan didaktiikan ja oppilaantuntemuksen opintojaksoilla.
· Monialaisen praktikumin keventäminen nykyisestä laajuudesta yhdeksään opintopisteeseen. Monialaisen harjoittelun kesto lyhenee hieman ja suunnitteluaika harjoittelun alussa pitenee. Opetettaviesta aineista poistuu äidinkieli ja draama.
MONIALAISET OPINNOT
· Käsityön didaktiikan peruskurssin laajuus suurenee viiteen opintopisteeseen (nyk. 4 op) ja kontaktiopetusta sekä teknisessä että tekstiilityössä tulee olemaan yhtä paljon, siis yhteensä nykyistä enemmän.
· Monialaisten valinnaisiin osiin tulee eheyttävät kokonaisuudet taito- ja taideaineiden osalta sekä orientoivien aineiden (bi, fy, ke, ge, hi, ue, et) osalta.

KASVATUSTIETEEN OPINNOT
· Syventäviin tutkimusmenetelmäopintoihin rakennetaan OKL:en yhteinen menetelmätarjotin, josta kukin saa valita haluamansa tutkimusmenetelmäkurssin sen pohjalta, mihin haluaa perehtyä.
· Uutena OKL:n kaksi yhteistä opintojaksoa, jotka pyörivät useampia kertoja vuodessa: erityisyyden ja moninaisuuden kohtaaminen (6 op) ja kasvatuksen historialliset ja yhteiskunnalliset perusteet (4 op).

YLEISOPINNOT
· HOPS-opinnot supistuvat nykyisestä viidestä opintopisteestä kahteen, sillä näissä on selkeästi ollut paljon ilmaa.
· Yleisopintoihin lisätään opintojakso: Koulutus ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus, jossa käsitellään koulutuksen yhteiskunnallisia, eettisiä ja juridisia perusteita ja esimerkiksi lasten oikeuksia. Tämä opintojakso on mietitty jopa yhteiseksi kasvatustieteen (yleinen- ja aikuiskasvatus) opiskelijoiden kanssa!
· Tieteellinen kirjoittaminen -opintojakso supistuu yhtenäiseksi monien muiden koulutusten tieteellisen kirjoittamisen kurssien kanssa, eli 4 op à 3 op
· Puheviestintä- ja vuorovaikutus opintojakso laajenee yhdellä opintopisteellä.

Uusi tutkintorakenne menee hyväksyttäväksi OKL:n laitosneuvostoon vielä syyskuussa. Seuraavaksi pääsemmekin muun muassa sivuaineiden kimppuun!

- Suvi Pulkkinen

Ps. Mikäli jotakin unohtui, laittakaa kommentteja tai kysymyksiä tulemaan perään!





Ei kommentteja: